Ucraina - comert international: reglementari, licente, norme vamale




3.2. Cadrul juridic al Ucrainei cu alte state, grupuri de state sau organizatii economice internationale.

a) Pozitia Ucrainei fata de OMC

Ucraina nu este membru OMC.

b) Pozitia Ucrainei in cadrul Organizatiilor regionale si subregionale:

- Ucraina a aderat la initiativa Central-Europeana in anul 1996, in cadrul careia are o pozitie activa, printre initiativele sale numarandu-se si acordarea acestui organism a statutului de observator in cadrul Adunarii Generale ONU;

- Ucraina este unul din membrii fondatori ai CEMN, in acest sens militand activ pentru transformarea acestei structuri in organizatie economica regionala (devenita OCEMN, la Ialta, 4 iunie 1998);

- Ucraina si-a declarat ca obiectiv strategic de perspectiva intentia de aderare la Uniunea Europeana. Dupa intrarea in vigoare la 1 martie 1998 a acordului de parteneriat si cooperare cu UE (semnat in anul 1995), Ucraina actioneaza insistent pentru apropierea graduala de aceasta organizatie si dobandirea cat mai grabnica a statutului de asociat;

- Cooperarea trilaterala Romania-Ucraina-Moldova, prin crearea euroregiunilor Dunarea de Jos si Prutul

- Cooperarea trilaterala Romania-Ucraina-Polonia, scopul acestei initiative  constituindu-l angajarea unui dialog de substanta asupra unor teme de interes comun pentru securitatea si stabilitatea subregionala in euroregiunea Carpatica (accesul la sursele si resursele de energie).

4. Bariere comerciale in comertul international


4.1 Evaluarea în vamă

Evaluarea în vamă în Ucraina este conformă cu standardele internaţionale, fiind definită ca sumă a preţului de vânzare, a costurilor de transport, a taxelor de navlu, de asigurare, de stocare şi a oricăror altor costuri care nu se regăsesc în preţul de contract. Chitanţele respective trebuie prezentate pentru a permite operatorilor vamali să determine valoarea propriu-zisă în vamă. În cazul în care aceste chitanţe lipsesc, evaluarea în vamă se realizează prin compararea cu alte bunuri sau servicii considerate similare în ţara de origine.

4.2 Regimul de export

Exportul este controlat de Departamentul de Analiză şi Coordonare a Politicii de Export al Guvernului Ucrainei şi Comitetul Naţional de Control al Exportului, care au în vedere protejarea securităţii naţionale, în concordanţă cu angajamentele Ucrainei faţă de comunitatea internaţională privind neproliferarea armelor de distrugere în masă şi a mijloacelor de transport respective şi transferul restrictiv al armamentului convenţional. De asemenea, Ministerul Economiei si Integrarii Europene monitorizează şi stabileşte preţurile orientative de export pentru o serie de bunuri ucrainene. Bunurile  controlate sunt:

  • mărfuri cu destinaţie specială şi cu “dublă folosinţă”;

  • bunuri speciale şi militare ( armament, materiale explozive, componente şi accesorii pentru acestea, alte produse şi tehnologii, lucrări şi servicii destinate a fi aplicate în sfera militară sau acelea calificate ca secrete de stat);

  • unele mărfuri, echipamente, materiale, software care pot fi folosite la realizarea armelor de distrugere în masă (arme nucleare, chimice, bacteriologice sau toxice) sau la realizarea de armament convenţional şi echipament special.


4.3 Bariere comerciale tarifare

O taxă vamală de import redusă, de 6%, se aplică pentru bunurile prelucrate în ţările care au semnat acorduri comerciale cu Ucraina în baza tratamentul clauzei naţiunii celei mai favorizate. Rata medie pentru bunurile importate din alte ţări, decât cele mai susmenţionate, este de 12%.

În baza decretului prezidenţial din 1997 se permite aplicarea de taxe vamale de import speciale asupra produselor agricole, în conformitate cu principiile OMC, în scopul protejării pieţei interne. În anul 1997, Ucraina a mărit taxele vamale de import pentru majoritatea produselor agro-alimentare, ca şi pentru cauciucuri şi îmbrăcăminte.

În aprilie 1998, guvernul Ucrainei a mărit tarifele de import pentru mai mult de 600 de categorii de bunuri cu o rată de 15-30% din valoarea vamală. Creşterile tarifare se referă la aparate de televiziune, radio, video, foto, ceasuri, materiale fotografice, vase de bucătărie, oale şi tigăi, jucării şi articole de papetărie.

Conform rezoluţiei Cabinetului de Miniştri din 1999, taxele vamale de import pentru o gamă largă de produse textile au fost reduse. Astfel, taxele au fost reduse de la 30%, la 1% pentru articole precum: fire de tors din bumbac şi lână, ţesături din in sau bumbac, pâslă, covoare din ţesături, corturi şi prelate. Pentru îmbrăcămintea realizată din fibre sintetice, hainele tricotate, hainele din lână pentru copii şi pături, taxele vamale au fost reduse de la 30%, la 10%.

4.4 Licenţe de import

Hotărârea nr. 767 din 15 iulie 1997, a Cabinetului de Miniştri al Ucrainei, stabileşte condiţiile de control asupra exporturilor şi importurilor de bunuri ale Ucrainei.

În 6 ianuarie 2000, acelaşi cabinet a emis o rezoluţie de regularizare  a licenţelor de import. Bunurile pentru care se solicită licenţă de import sunt: produsele agricole, chimice, farmaceutice (cu excepţia materialelor dentare şi de sutură), de medicină veterinară, cosmetice, de igienă, matriţele folosite la fabricarea aparaturii audio, substanţele chimice care distrug ozonul (inclusiv spray-uri cu vopsea şi email, cu parfum, cu loţiuni de corp, cu solvenţi pentru vopsele, extinctoare şi rezerve pentru extinctoare, cu uleiuri şi vaseline, echipament de aer condiţionat şi de răcire, ventilatoare).

Majoritatea licenţelor  de import se obţin de la Ministerul Economiei si Integrarii Europene sau de la birourile sale regionale, fiind controlate de Comitetul Vamal al Ucrainei.

Pentru a obţine o licenţă de import sunt necesară o copie a contractului şi una a certificatului de import.

La începutul anului 2001, Cabinetul de Miniştri al Ucrainei a emis o altă rezoluţie care stabileşte necesitatea licenţelor de import pentru produsele policarbonate industriale, principale materiale folosite pentru producerea CD-urilor optice.

4.5 Documente de comerţ exterior

Înainte de a prezenta documentele de comerţ exterior folosite în Ucraina sunt necesare câteva precizări. Numărul de exemplare ce trebuie eliberate pentru fiecare document sunt specificate mai jos, însă pot fi emise şi copii suplimentare ale acestora la cererea importatorului sau cărăuşului. Informaţiile cuprinse în fiecare document trebuie să corespundă exact cu cele înscrise în celelalte documente ale aceluiaşi transport.

Documentele necesare pentru prezentarea la autorităţile vamale ucrainene includ: contractul semnat, declaraţia vamală cu descrierea şi valoarea mărfurilor, termenii de plată (dacă plata se face prin transfer bancar, este necesar numele băncii, adresa şi numărul contului) şi termenii transportului, licenţa de import (dacă este necesară) şi alte documente scrise solicitate. Importul produselor pentru care se plăteşte acciză (alcool, tutun, aparate video şi mobila de birou) necesită o declaraţie vamală preliminară. Declaraţia este completată după plata taxelor vamale de import necesare la birourile vamale din districtul unde este acreditat importatorul.

  • Scrisoarea de trăsură aeriană (air waybills - acolo unde este cazul)


Numărul de copii emise se bazează pe cerinţele importatorului şi a liniei aeriene folosite.

  • Conosamentul (bill of lading)


Nu există cerinţe speciale. A se urma instrucţiunile contractului.

  • Certificatul de origine


Când este cerut prin contract, trebuie folosită o formă generală aşa cum a fost prezentata de către comerciant (cu excepţia cazului când importatorul ucrainean trimite forme speciale odată cu contractul) şi, în general, trebuie redactat în două copii.

Data din certificat trebuie să fie conformă cu data din alte documente şi certificatul trebuie să fie semnat de un membru responsabil al firmei exportatoare. Când trebuie obţinut certificatul de la Camera de Comerţ, este necesară o copie legalizată la notariat.

  • Factura comercială


În factura comercială trebuie să se înscrie ţara de origine, detalii legate de materialele de ambalare, mărcile şi numărul pachetelor, greutatea (netă, brută), cantitatea şi descrierea bunurilor, preţul şi valoarea totală a încărcăturii, preţul de vânzare pentru cumpărător şi locul final al expediţiei de la ţara exportatoare. Toate datele din factura comercială trebuie să fie conforme cu termenii contractului şi declarate în contract.

  • Factura vamală/consulară


Nu este cerută.

  • Licenţa de import


Pentru importul anumitor bunuri se solicită licenţă de import. Documentele de bază necesare pentru obţinerea unei licenţe de import sunt o copie a contractului şi una a certificatului de import.

  • Certificatul de asigurare


Termenii contractului determină dacă vânzătorul sau cumpărătorul au nevoie de asigurare pentru transportul în cauză. Când vânzătorul (în baza contractului) a obţinut dreptul de a realiza asigurarea, trebuie urmate instrucţiunile importatorului.

  • Lista de ambalare


Este cerută. Trebuie să conţină un rezumat complet şi explicit al transportului în cauză.

  • Inspecţia înainte de expediţie


Nu există cerinţe guvernamentale. Totuşi, aceasta ar putea fi cerută de importator.

  • Factura pro-forma


Ar putea fi cerută de organizaţia importatoare în anumite momente ale negocierii contractului. A se urma instrucţiunile importatorului.

  • Certificatul companiei navale


Nu este necesar.

  • Alte documente


Scrisori de autorizaţie

Dacă se importă arme, muniţii, explozivi sau substanţe otrăvitoare este necesară permisiunea scrisă de la Ministerul Afacerilor Interne. Dacă se importă echipamente şi aparate radio electronice şi instrumente de înaltă frecvenţă este cerută permisiunea scrisă de la Comitetul de Stat pentru Telecomunicaţii. Dacă se importă medicamente şi surse de ionizare a radiaţiei este cerută permisiunea scrisă de la Ministerul Sănătăţii.

Certificatul sanitar

Ucraina are control strict asupra carantinei, sănătăţii, alimentelor şi a medicamentelor. Toate bunurile de origine animală şi vegetală necesită certificate sanitare şi fito-sanitare corespunzătoare, prin care să se certifice că nu conţin microbi.

Majoritatea plantelor, seminţelor, animalelor şi produselor farmaceutice trebuie să fie examinate la graniţă înainte de a intra în Ucraina.

4.6 Importuri temporare

Importurile temporare sunt reglementate prin “Clauza temporară cu privire la regimul importului temporar de bunuri, bunuri imobiliare şi mijloace de transport” a Comitetului Vamal al Ucrainei din 30 decembrie 1991. Aceste reglementări clasifică bunurile importate în scopul prezentării lor la târguri, expoziţii, ca fiind importuri temporare ale unei companii străine, bunuri care vor reveni în ţară după prezentare. Importul temporar al mostrelor pentru prezentare, cu excepţia bunurilor pentru care nu se permite importul, poate fi realizat fără înregistrarea importatorului ca desfăşurând activitate de comerţ exterior în Ucraina.

Bunurile importate temporar pot rămâne în Ucraina pentru un an de la data trimiterii declaraţiei vamale. Dacă bunurile au garanţie, acest termen poate fi extins de către autorităţile vamale locale pentru durata unui eveniment economic, ştiinţific, umanitar sau alt fel de eveniment, pentru care sunt cerute bunurile importate temporar. Termenul de bunuri importate temporar trebuie menţionat în declaraţia vamală. Mostrele pot părăsi ţara după folosire prin orice punct vamal. Înainte de expirarea declaraţiei vamale, bunurile importate temporar trebuie să fie:

-       înapoiate în afara graniţei vamale a Ucrainei;

-       declarate la vamă pentru folosire viitoare;

-       trecute la vamă pentru păstrare într-un depozit sau distruse sub control vamal dacă aceste produse nu pot fi folosite ca bunuri, produse sau echipamente.

Pentru mostrele de demonstraţie importate temporar sunt necesare următoarele documente:

-       o declaraţie vamală;

-       aprobare de la Ministerul corespunzător, dacă este cerută;

-       alte documente menţionate în declaraţia vamală.

Înainte de a fi înapoiate, mostrele sunt inspectate de către autorităţile vamale pentru a se asigura că descrierea şi cantitatea bunurilor corespund cu acelea de la data importului. Taxa vamală pentru bunurile importate temporar este de 30 USD pentru fiecare declaraţie vamală. Când sunt importate un număr mare de mostre, trebuie adăugate pagini adiţionale, fiecare costând 15 USD. Mostrele de demonstraţie care se înapoiază în afara Ucrainei sunt scutite de la plata taxelor vamale.

În anul 1997, Ucraina a impus limite adiţionale asupra intrării temporare de autoturisme în Ucraina. Până în anul 2000, societăţile comerciale şi persoanele fizice puteau să aducă în ţară doar câte un autoturism de societate/persoană fizică, fără plata taxelor vamale.

4.7 Importuri interzise

Guvernul Ucrainei controlează şi restricţionează strict importul de arme, narcotice, substanţe chimice şi periculoase, anumite produse farmaceutice şi de telecomunicaţii.

4.8 Standardizare

Certificarea bunurilor în Ucraina este reglementată printr-un decret din 1994 eliberat de Comitetul de Stat al Ucrainei cu privire la Standarde, Metrologie şi Certificare. Cerinţele de certificare şi standardizare se aplică atât bunurilor produse pe piaţa internă, cât şi celor provenite din import.

Bunurile care necesită să fie certificate sunt: dispozitivele electrice, aparatele de iluminat, echipamentele radio, video şi de televiziune, echipamentele medicale şi detergenţii sintetici.

În mai 1994, Comitetul de Stat al Ucrainei cu privire la Standarde, Meteorologie şi Certificare a semnat un memorandum cu Institutul de Standarde şi Tehnologie din cadrul Departamentului de Comerţ al SUA. Totuşi, nu există acorduri interguvernamentale cu privire la certificarea produselor între Ucraina şi SUA, iar un certificat străin de acceptare nu va fi posibil fără testarea prealabilă a produsului.

Comitetul de Stat al Ucrainei cu privire la Standarde, Metrologie şi Certificare a creat o reţea de 93 de organisme de certificare şi centre de testare regionale. Fiecare centru este responsabil pentru testarea unui anume produs.

Pentru certificarea produselor sunt necesare să fie trimise la agenţia de certificare a Ucrainei următoarele documente:

  • o cerere prin care să se declare că firma doreşte să certifice bunurile importate;

  • un certificate de conformitate;

  • condiţiile tehnice ale producţiei şi procedurile pentru standarde;

  • un certificat de acreditare a laboratoarelor de testare;

  • un rezumat al rezultatelor testelor;

  • un certificat al controlului de calitate;

  • un certificat de origine (sau de prelucrare).


Din 1 iulie 1996, Comitetul de Stat al Ucrainei cu privire la Standarde, Metrologie şi Certificare a adoptat ca standarde naţionale standardele ISO 9000 pentru certificarea sistemului de producţie. Conform acestor standarde, organismele de certificare ucrainene pot evalua calitatea sistemului de producţie şi nu calitatea unui singur produs. Procedura pentru instituirea certificării necesită o vizită de către specialiştii de standarde ucraineni la facilităţile de producţie ale importatorului pentru a inspecta calitatea sistemului. Certificatele de calitate de sistem sunt acordate pentru o perioadă de 3 ani.

4.9 Agricultură şi alimente

Rezoluţia Cabinetului de Miniştri numărul 1371 din 9 noiembrie 1996 cu privire la “Îmbunătăţirea controlului de calitate şi siguranţă a produselor alimentare” cere ca toate produsele alimentare importate să fie ambalate.

4.10 Cosmetice

În anul 1999, Cabinetul de Miniştri din Ucraina a revizuit cerinţele de licenţiere şi certificare pentru produsele cosmetice. Toate produsele cosmetice importate necesită să fie licenţiate. Această cerinţă se aplică la săpun, preparate pentru îngrijirea părului, parfumuri şi produse de machiaj.

Licenţele de import pentru produsele cosmetice sunt reglementate de Ministerul Economiei si Integrarii Europene în colaborare cu Comitetul de Stat pentru Industria Medicală şi Microbiologică.

Toate produsele cosmetice, inclusiv cele importate sau folosite pentru producţia locală, necesită testare medicală, procedeu care este realizat de către Centrul Ştiinţific şi de Igienă al Ucrainei şi a cărui durată este, de obicei, de 20 de zile. După testare, Centrul furnizează un document cu rezultatele finale, care trebuie trimis la Ministerul Sănătăţii. Dacă rezultatele sunt satisfăcătoare, Ministerul eliberează certificatul de aprobare.

Pentru testarea produselor cosmetice de către o firmă, aceasta trebuie să prezinte Centrului Ştiinţific şi de Igienă al Ucrainei următoarele documente: o copie a contractului, specificaţiile produsului, o listă a ingredientelor (nu este necesar procentajul ingredientelor), un rezumat al rezultatelor de testare a produselor semnat de fabricant, certificatul internaţional de calitate (dacă este disponibil) şi mostre de produs. Taxele de testare medicală ajung până la 750 grivne ( aproximativ 140 USD). Produsele cosmetice pe bază de aerosoli sunt supuse testărilor pentru identificarea substanţelor distrugătoare de ozon.

4.11 Maşini şi instalaţii

Comitetul de Stat al Ucrainei cu privire la Standarde, Metrologie şi Certificare specifică faptul că, echipamentele şi instalaţiile importate trebuie să fie supuse certificării.

Pentru îndeplinirea formalităţilor vamale, este obligatoriu un certificat de încuviinţare sau de acceptare a certificării străine pentru aceste produse, eliberat de către organismul de certificare şi centrul de testare ucrainean.

Produsele care trebuie certificate sunt: dispozitivele electrice şi accesoriile din gospodărie, aparatele de iluminat, echipamentele de prelucrare a alimentelor, echipamentele medicale, tractoare, camioane şi maşini agricole, echipamente de prelucrare a lemnului şi a metalelor, motoare electrice, biciclete, paturi pentru bebeluşi, aparate de fotografiat, echipamente radio, video şi de televiziune, echipamente de birou, boilere, sobe de gaz şi electrice, echipamente agricole, macarale.

4.12 Marcarea, etichetarea şi ambalarea produselor

Nu există cerinţe generale de etichetare a bunurilor importate. Există totuşi cerinţe de marcare şi etichetare pentru anumite produse specifice (produse periculoase, alimente şi aparate electrice). Informaţii cu privire la cerinţele de etichetare pot fi obţinute la ministerele şi agenţiile ucrainene acreditate.

Începând cu 1 ianuarie 1997, toate produsele alimentare importate trebuie să conţină etichete cu următoarele specificaţii înscrise: numele produsului, greutatea, ingredientele, conţinutul caloric, data de fabricare şi expirare, condiţii de păstrare, numele şi adresa producătorului. Produsele alimentare care nu conţin asemenea etichete nu pot fi comercializate pe piaţa internă.

Comentarii