Transporturi in Ucraina


Transporturile sunt de o importanţă majoră pentru Ucraina, atât pentru trecerea ţării la o economie de piaţă, cât şi pentru dezvoltarea unui comerţ diversificat. Ucraina are o vastă reţea de drumuri şi căi ferate, câteva aeroporturi pentru traficul aerian intern şi extern, porturi la Marea Neagră şi un dezvoltat sistem de transport maritim şi fluvial. Totuşi, infrastructura de transport regională este inadecvată, în particular cu privire la calitatea slabă a serviciului aerian intern şi la condiţiile precare ale drumurilor.


Căile de transport sunt reprezentate astfel:


· căi rutiere: 247.300 (din care 172.565 km autostrăzi);


· căi ferate: 23.350 km (din care 8.600 km electrificată);


· căi navigabile: 4.400 km;


· aeroporturi: 76;


· conducte pentru transportul produselor petroliere : 4.500 km;


· conducte pentru transportul gazelor naturale: 34.400 km .


Există legături feroviare care leagă oraşul Kiev cu toate ţările CSI, precum şi legături directe cu Varşovia, Budapesta şi Bucureşti. Atât reţeaua rutieră, cât şi cea feroviară este învechită şi necesită modernizări.


În cadrul reţelei de transport pan-europeane, coridoarele V şi IX sunt de o importanţă majoră pentru dezvoltarea reţelei rutiere şi feroviare din Ucraina. Coridorul V leagă Veneţia şi Trieste cu Koper, Lubliajna, Budapesta şi apoi oraşele ucrainene Uzhhorod şi Lvov, iar coridoul IX porneşte de la Helsinki via St. Petersburg, Pskov, Moscova, până la oraşele ucrainiene Kiev şi Ljubasevka, apoi spre Chişinău, Bucureşti, Dimitrovgrad şi Alexandropoli.


Ukrzalinytsia, Administraţia de Stat a Transportului Feroviar din Ucraina, a fost înfiinţată în anul 1991, după eliminarea monopolului de stat sovietic în domeniul transportului feroviar. În anul 1999, BERD a semnat un acord de împrumut în valoare de 51,9 milioane USD către Ukrzalinytsia pentru a sprijini modernizarea şi restructurarea companiei.


Ucraina are un sistem de transport maritim şi fluvial bine dezvoltat. Cele mai mari porturi la Marea Neagră sunt Odesa, Ilyichevsk şi Nikolaev, prin care se realizează transportul de mărfuri. Ucraina intenţionează să construiască o flotă de 40 de tancuri petroliere cu terminalul în apropiere de Odesa pentru a-şi acoperi cerinţele energetice interne.


Există servicii regulate între Odesa şi porturile Novorossiysk şi Sochi (din Rusia) precum şi între Odesa şi porturile Batumi şi Sukhumi (din Georgia). În aprilie 1999 a fost inaugurat un terminal pentru transportul cu bacul între Ilyichevsk şi portul georgian Poti.


Principalul aeroport al Ucrainei este la Borispil, lângă Kiev. Alte aeroporturi internaţionale importante sunt la Odesa, Lvov şi Harkov.


În februarie 1998, BERD a acordat Companiei de Stat a Serviciilor Traficului Aerian al Ucrainei un împrumut de 25,4 milioane USD pentru a finanţa instalarea unui echipament modern de control a traficului aerian.


Compania de stat Air Ukraine este transportatorul naţional care face legătura mai ales între oraşele din Ucraina şi cele din Rusia şi CSI. În anul 1996, Air Ukraine s-a asociat cu o companie israeliană, transformându-se în Aero Svit.



Compania Aeriană Internaţională Ucrainiană (Ukraine International Airline) a fost înfiinţată în anul 1992 ca o companie mixtă irlandezo-ucrainiană. Ikar International, un transportator internaţional, a fost înfiinţat în anul 1993 şi realizează curse regulate pe 15 rute în Ucraina şi ţările CSI, precum şi către Turcia, Siria, Ungaria, Iugoslavia şi Italia.

Comentarii