Frontiera a fost mutata aproape de malul romanesc

La Canalul Bastroe se lucreaza si noaptea





"Prima etapa a lucrarilor de amenajare a canalului navigabil Dunare-Marea Neagra, prin estuarul Bastroe, este planificata sa fie finalizata de Ziua Independentei Ucrainei (24 august - n.r.)". Declaratia ii apartine adjunctului ministrului Transporturilor din Ucraina, Valentin Kasapchuk, si a fost data la o sedinta a clubului de presa din tara vecina, zilele trecute.



Afirmatia demnitarului de la Kiev este confirmata de activitatea intensa din teren. Zeci de drage lucreaza nonstop pentru a finaliza lucrarile de amenajare pentru canalul de navigatie Dunare-Marea Neagra, prin estuarul Bastroe. Utilajele de excavare sunt sustinute permanent de barje. Navele cara malul ori transporta piatra pentru taluzare, sub supravegherea fregatelor militare ucrainene. Alte cateva zeci de ambarcatiuni de dimensiuni mai mici masoara cu ajutorul sonarelor adancimea apei. Pentru o mai mare eficienta, pe Bratul Chilia a fost adusa o draga absorbanta performanta din Germania. Frontiera a fost practic modificata in functie de interesele navigabile ale ucrainenilor.

La cativa kilometri mai sus de Chilia Veche, se vede o draga absorbanta. Utilajul sapa senalul navigabil fara pauza. Barjele asezate la rand nu prididesc sa care malul scos din Dunare. Vis-'-vis de Chilia, zeci de buldozere si excavatoare au construit un dig de protectie in timp record. Peste cinci kilometri in numai sapte zile! Santierul se intensifica in amonte de insula Maican. Trei drage de mare capacitate sapa la senalul navigabil. Ancorate pe mijlocul fluviului, utilajele au modificat linia de frontiera. Ancorele dragelor au fost lasate la numai 10-20 metri de malul romanesc, ele fiind semnalizate cu geamanduri metalice. Circulatia curselor de pasageri Tulcea-Periprava si retur este pusa la mare incercare. Activitatea de pescuit industrial a fost sistata. Pescarii nu mai pot arunca toanele din cauza cablurilor si lanturilor de care sunt legate ancorele. Cativa kilometri mai jos, in aval, pana in localitatea Periprava, o alta draga absorbanta avand motoarele turate la maximum adanceste senalul. Malul scos este refulat prin conducte metalice. Toata activitatea este supravegheata de la cativa metri de o fregata militara, fara armament la vedere. "Spectacolul" continua si in dreptul ostroavelor Cernovca si Babrina. Pentru intensificarea lucrarilor a fost adus din Germania un utilaj performant, de ultima generatie. Draga "Hamburg" refuleaza tone de mal prin conductele metalice intinse pe cateva sute de metri pana pe ostrovul Ermacov.




















Semnalizare moderna si control riguros

Incepand de la kilometrul 49 si pana la kilometrul 11 (intrarea in Canalul Bastroe), malul ucrainean a fost intesat cu semne de navigatie si borne luminoase. Excavatoarele si buldozerele consolideaza si amenajeaza malurile, iar zeci de ambarcatiuni rapide penduleaza continuu intre drage. BM-urile sau rapidele ucrainene, toate purtand pavilion german, masoara cu ajutorul sonarelor adancimea fluviului. In functie de datele stranse, dragele sunt deplasate in amonte sau in aval. Navele rapide apartinand Capitaniei si Politiei de Frontiera ucrainene alearga si ele de la un capat la celalalt al santierului. Nimeni nu are voie sa puna in pericol activitatea de amenajare a senalului navigabil.



Granita romana, mutata la mal

Din dreptul localitatii Periprava, pe o distanta de cinci kilometri, pana la intrarea pe Canalul Bastroe, granita Romaniei a fost mutata la mal. Doua balize de navigatie cu instalatie de semnalizare si pe timp de noapte au fost amplasate in aval de Periprava, in dreptul kilometrului 17. Cea rosie, care interzice traficul fluvial prin dreapta ei, se afla la cel mult 20 metri de malul romanesc. Practic, frontiera a fost modificata in functie de interesele navigabile ale ucrainenilor. Mai jos cu cinci kilometri, alta borna verde semnalizeaza senalul navigabil in dreptul kilometrului 12. Baliza este montata pe mijlocul fluviului, iar circulatia se desfasoara prin apele romanesti. Cinci sute de metri in aval, senalul intra pe Canalul Bastroe. Fregata militara cu tun, mitraliera si lansatoare de rachete a fost mutata miercuri in jurul orei 13. Nava de coasta s-a retras in apele teritoriale ale Ucrainei, pe Canalul Bastroe catre Marea Neagra.



Totul se intampla sub ochii autoritatilor romane.




















Amenajarea senalului navigabil este monitorizata non-stop de Politia de Frontiera. Ucraina a luat Dunarea - o parte din bratul Chilia -, modificand frontiera fara acordul statului roman.
Lucrarile de amenajare a senalului navigabil de pe Bratul Chilia prin estuarul Bastroe pana la Marea Neagra sunt aproape de final. Linistea noptii este sparta de zgomotul asurzitor produs de dragele turate la maximum de capacitate si de viteza. Slepurile si barjele cara incontinuu piatra pentru taluzarea malurilor. Activitatea de santier este asigurata de faruri si proiectoare. O adevarata feerie multicolora lumineaza batranul fluviu...




















Un articol de Cornel Vilau, Adrian Robert Balan - Romania libera, via Lumea Romanilor


Comentarii